Wróć do listy


produktów

31.03.2023

Język korzyści – praktyczna sztuka sprzedaży

Natalia Adamiec

Język korzyści to sposób mówienia, który koncentruje się na wartości, jaką dana usługa lub produkt może przynieść klientowi. Jest to podejście stosowane w sprzedaży, które skupia się na prezentowaniu korzyści, jakie nabywca może otrzymać, zamiast skupiać się na samym produkcie lub usłudze.

Używanie języka korzyści jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdy klienci poszukują produktów i usług, które spełnią ich potrzeby i zapewnią im wartość. W ten sposób możesz przekonać klienta, że dany produkt lub usługa jest dla niego najlepszym wyborem, ponieważ dostarczy mu konkretnych korzyści.

  • Zwraca uwagę klienta na faktyczne korzyści,  jakie otrzyma, kupując dany przedmiot lub korzystając z usług.
  • Pomaga w przekonaniu klienta, że dany produkt/usługa są dla niego odpowiednie. 
  • Może pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Powiedzenie  “ludzie nie chcą kupić młotka, chcą wbić gwóźdź”  idealnie pokazuje czym, jest cecha (w tym przypadku przedmiot), a czym korzyść z niej płynąca. Jeżeli się nad tym zastanowisz, nikt nie kupuje młotka dla samego posiadania go. Chce wbić gwóźdź, powiesić ramki, półki, zbić deski. Co z kolei podyktowane jest pragnieniem stworzenia estetycznego, przytulnego wnętrza w domu, a może sprawienia przyjemności żonie i zawieszenie obrazów, które na to czekają. Coś wynika z czegoś. Już na pewno rozumiesz, o co mi chodzi 🙂

W komunikacji swojej oferty skup się zatem na przedstawieniu nie samego przedmiotu, a korzyści płynących z jego posiadania.

Jakie są rodzaje korzyści?

  • Ekonomiczne – odnoszą się do finansów, np. korzystna cena, darmowa dostawa.
  • Funkcjonalne – są odpowiedziami na pytanie, czy produkt/usługa spełnia nasze oczekiwania, np. szybka i bezbolesna pomoc u dentysty. 
  • Psychologiczne lub emocjonalne – jakie uczucia, przekonania są związane z Twoim produktem lub usługą, np. poczucie zaufania, że udało Ci się znaleźć rozwiązanie i poczułeś się bezpiecznie, np. u dentysty, może chcesz poczuć, że Twój status materialny wzrósł, kupując drogi samochód.

Pamiętaj, aby stosować język korzyści w swojej komunikacji, a na pewno zyskasz przewagę. Klienci kupują przede wszystkim ze względu na otrzymane korzyści i nie zawsze tą korzyścią musi być niższa cena. Jeżeli wskażesz inne korzyści płynące z Twoich produktów czy usług, mogą one być ważniejsze dla klienta niż sama korzyść ekonomiczna.