Wróć do listy


produktów

31.08.2021

Marketing a różnica pokoleń

Emilia Raźniak

Specjalista ds. social media

Wielu właścicieli firm zastanawia się, kto wpisuje się w ich personę. Postanowiliśmy więc, nieco podpowiedzieć im i wesprzeć w analizie własnych odbiorców. Biorąc pod uwagę wiek, należy skupić się na różnicy pokoleń. Każde z nich ma inne nawyki, zwyczaje, problemy, różnice pojawiają się również w sposobach poszukiwania informacji i dokonywania zakupów. Warto jednak zaznaczyć, że opisy poszczególnych pokoleń to duże uogólnienia. Na tyle duże, że budowanie trafnego komunikatu nie zawsze może spełnić nasze oczekiwania, bo przecież oprócz wieku różni nas jeszcze wiele rzeczy. Dlatego, wymienione cechy odróżniające od siebie pokolenia będą dla Ciebie raczej kierunkowskazem podczas poszukiwań szczegółowych informacji o klientach.

Pokolenie X

Pokolenie X to osoby urodzone w latach ok. 1965-1980. W ich życiu najważniejszy jest spokój i stabilizacja. Ważnym aspektem jest praca i uważają, że tylko dzięki niej mogą coś osiągnąć, dlatego cenią możliwość pięcia się po szczeblach kariery.

Jako już jedno z niewielu pokoleń uważają, że technologie nie są im potrzebne w codziennym życiu. Korzystają z nich głównie w pracy, dlatego wszelkie działania skierowane do tej grupy, warto prowadzić w e-mail marketingu. Lubią otrzymywać i co ważne, jednocześnie realizować bony rabatowe. Nie ominą również udziału we wszelkich programach oszczędnościowych przygotowanych przez marki. Ich główne źródło informacji to wyszukiwarki oraz portale informacyjne. Pomimo, że są obecni w social mediach, często odbierają komunikaty z tradycyjnych kanałów. Warto o tym pamiętać!

Pokolenie Y

Kolejne pokolenie oznaczone zostało literką Y. Są to osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku.

Ważna i zarazem odróżniająca ich cecha to elastyczność. Nie boją się zmian i łatwo się do nich dostosowują. Od wielu lat mają kontakt z komputerem oraz z Internetem. Pokolenie to wyróżnia łączenie świata wirtualnego z rzeczywistym. Potrafią korzystać z wielu urządzeń jednocześnie. Charakteryzuje ich zachłyśnięcie się możliwościami jakie daje Internet, skutkujące obecnością w bardzo wielu social mediach i skłonnością do dzielenia się życiem prywatnym na różnych portalach społecznościowych. Są optymistycznie nastawieni do technologii. Wykorzystując real-time marketing w tworzeniu komunikatów do tej grupy, mamy pewność, że docenią to uważając, że marka jest na bieżąco i żyje w tym samym środowisku i czasie co oni. Chętnie biorą udział w wydarzeniach i dzielą się publikowanymi treściami.

Pokolenie Z 

Zetki, pokolenie internetowe… automatycznie nasuwa się myśl, że mowa o obecnie najmłodszym pokoleniu! Tworzą je ludzie urodzeni w 2. połowie lat 90. i po roku 2000. Nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do nowych technologii, a ich poranek zaczyna się od przeglądania co się działo jak oni byli niedostępni. Wpływ świata wirtualnego wywarł na nich presję dotyczącą tworzenia własnego wizerunku w mediach społecznościowych, co często powoduje chęć bycia lepszym, stosowanie filtrów i ukazywanie swojego „sztucznego” idealnego życia. Osoby z pokolenia Z częściej od reszty pokoleń robią zakupy online oraz przebywa na większości dostępnych portalach od TikToka, Snapchata po YouTube i Instagram.

Informacje te dają Twojej firmie wiele możliwości. Pierwszą z nich jest fakt, że jeśli pokolenie Z wpasowuje się w Twoją grupę docelową należy przede wszystkim dostosować swoją witrynę do wyświetlania na ekranach mobilnych! Należy mieć na uwadze, że osoby te, gdy pojawi się problem z wczytaniem strony i procesem zakupowym, szybciej zrezygnują i wejdą na stronę konkurencji niż będą próbować dokończyć ten proces na innym urządzeniu. W procesie komunikacji świetnie sprawdzi się influencer marketing, ale nie byle jaki! Tylko autentyczny i pokazujący konkretny produkt w codziennym użytkowaniu może coś zdziałać.

Każde pokolenie wnosi coś nowego, zarówno w aspekcie historycznym, jak i podczas przygotowywania działań marketingowych. Tworząc własne persony należy mieć to na uwadze i dokładnie przeanalizować swoją grupę odbiorców.