Wróć do listy


produktów

20.12.2018

Jak poprawnie przeprowadzić konkurs na Facebook’u?

Przemysław Bazanowski

Jak zrobić konkurs na Facebooku?

Zapewne każdego dnia przeglądając swoją tablicę widzisz co najmniej kilka konkursów na Facebooku z różnych stron. Najczęściej są to zabawy typu „Polub, udostępnij, oznacz znajomych”. A czy wiesz, że są to konkursy przeprowadzane nielegalnie? Jeśli sam prowadzisz stronę na Facbook’u i do tej pory organizowałeś zabawy w ten sposób podpowiemy, jak to zmienić.  

 

Dlaczego konkursy „Polub, udostępnij, oznacz” są nielegalne? Z kilku powodów.  

zakaz konkurs

Po pierwsze: Zasady Facebook’a

Z Regulaminu Facebook’a wprost wynika, że konkursy ingerujące w oś czasu użytkowników są zabronione. Nie mamy prawa wymagać od osoby biorącej udział w konkursie, by polubiła i udostępniła post konkursowy. To nie może być warunek udziału w zabawie. Tak samo jak nie możemy wymagać, by w komentarzu oznaczyć znajomych. Budowanie zasięgu w ten sposób jest bardzo efektywne, jednak z prawnego punktu widzenia nielegalne, a nadużycie takie może zostać zgłoszone przez użytkowników.

Po drugie: Losowanie.

Punkt ten często wiąże się z pierwszym. Jeśli nie wymagamy od uczestników zaangażowania i wystarczy, że polubią post, by wziąć udział w konkursie, musimy w jakiś sposób wyłonić zwycięzcę. Najczęściej odbywa się to w drodze losowania. A czy wiesz, że taka metoda wymusza na Tobie zgłoszenie konkursu m.in. do Izby Celnej, uzyskanie zezwolenia i uiszczenie opłaty w wysokości 10% wartości puli nagród… A to nie wszystko. Pracochłonne? Oczywiście, dlatego warto oszczędzić sobie czasu i nie organizować tego typu konkursów.  

Po trzecie: Brak regulaminu.  

Każdy konkurs musi posiadać regulamin dostępny dla Uczestników, w którym określone zostaną zasady, cel konkursu, wskazany zostanie organizator, sposób wyłaniania zwycięzców oraz nagrody. Dodatkowo, regulamin musi zawierać informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana oraz popierana przez serwis Facebook.  

 

Dobrze, wiemy czego nie wolno. Jak w takim razie zorganizować legalny konkurs? 

  1. Zaproponuj kreatywny konkurs angażujący fanów. Np. poproś o dokończenie zdania „Jakie danie najchętniej zjadłbyś w naszej restauracji”. Pod tak skonstruowanym konkursem kryje się również cel – poznanie opinii klientów o restauracji. Być może pozwoli Ci to wyłonić danie miesiąca, które będzie serwowane w specjalnej cenie.
  2. Określ sposób wyłonienia zwycięzcy – najbardziej kreatywna odpowiedź, najlepsze zdjęcie. Wszystko zależy, na czym polega Twój konkurs. Nikt nie podważy Twojej opinii i unikniesz losowania, które powoduje wymagania prawne. Nagrody zostaną przyznane osobie, która wykazała zaangażowanie, a nie w drodze losowania.
  3. Poproś o udostępnienie – to nie jest zakazane, a z pewnością wiele osób z chęcią podzieli się Twoim postem konkursowym ze znajomymi.
  4. Koniecznie przygotuj regulamin konkursu i zawrzyj w nim niezbędne informacje. Podział strony 

 konkurs

Podsumowując – 4 najważniejsze zasady organizowania konkursu na Facebook’u: 

  1. Konkurs musi posiadać regulamin.
  2. Zrezygnuj z losowania.
  3. Pomyśl nad kreatywnym, ale łatwym zadaniem adekwatnym do nagrody.
  4. Nie wymuszaj działań na Facebooku  – polub, udostępnij, oznacz kogoś znajomego w komentarzu.  

Teraz wiedząc już jak poprawnie zorganizować konkurs, możesz robić to nie łamiąc regulaminu Facebook’a i zgodnie z prawem. Pomyśl jaką nagrodę możesz zaoferować swoim fanom i przeprowadź kreatywny konkurs [Symbol].

Poniżej nasz film na ten temat :)