Anna Federowicz
Anna
Federowicz

Liczba użytkowników mediów społecznościowych stale się powiększa i są nimi zarówno osoby młode jak i seniorzy. Social media na dobre zagościły w naszym codziennym życiu, pochłaniając dużą część naszego czasu. Sytuację tę chętnie wykorzystują firmy i dlatego ogromna ich część prowadzi swoje działania marketingowe na Facebook’u. Dlaczego tak ważna jest obecność w social media i jak podejść do tego tematu profesjonalnie, aby zrealizować zmierzony cel?  

 

Chcąc rozpocząć prowadzenie komunikacji marketingowej przy pomocy mediów społecznościowych, konieczne jest udzielenie sobie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: 

 

1) Po co chcę zaistnieć w social media?  

Najgorszą odpowiedzią, jakiej możesz udzielić jest: „Bo tak robią wszyscy”. Jeśli tak uważasz to znaczy, że nie jesteś jeszcze gotowy na działalność w mediach społecznościowych i nie widzisz potencjału, jaki za sobą niosą. 

Musisz znać sens obecności w social media, by dostosować komunikaty i narzędzia, aby móc dzięki temu realizować cel biznesowy. 

Jaki może być więc cel obecności w mediach społecznościowych?  

  • Wizerunkowy – budujesz świadomość istnienia marki czy firmy, gwarancja właściwego wyboru firmy, która prezentuje się profesjonalnie.  
  • Edukacyjny – uczysz swoich klientów, jak wykorzystywać oferowane produkty lub edukacja związana z Twoją branżą, np. ekologia.  
  • Sprzedażowy – za pomocą social media przekierowujesz klientów do strony zakupowej.  

To tylko przykłady celu, jaki możesz sobie wyznaczyć.  To, jakie zadanie wyznaczysz zależy od Ciebie i etapu, na którym znajduje się Twoja firma oraz od przyjętej strategii.  

facebook 

2) Czy masz zasoby, by realizować ten cel? 

I nie mam na myśli tutaj kwestii budżetu na płatną reklamę. To i owszem, może być również potrzebne, ale w dalszym etapie prac. 

Myśląc o zasobach mam na myśli czas – jeśli sam będziesz chciał zająć się swoją stroną np. na Facebook’u – lub o ludzi w Twoim zespole, którzy mogą się zająć prowadzeniem działań marketingowych przy pomocy social media. To bardzo istotna kwestia, gdyż osiągnięcie zamierzonego celu będzie możliwe tylko wtedy, jeśli będziesz miał przygotowany plan działania i konsekwentnie będziesz go realizował sam lub przy pomocy współpracowników czy agencji social mediowej.  

Twoja „profesjonalna” strona nie może wyglądać tak, że wrzucasz tam 2 razy w roku życzenia z okazji świąt [Symbol] 

 czas, facebook

3) Co chcesz publikować? 

To kolejny bardzo istotny punkt. Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy wiesz jakimi informacjami będziesz dzielić się z „widownią”. Tutaj istotne jest opracowanie strategii komunikacji, jednak pomocne za pewne okaże się znalezienie odpowiedzi na podstawowe pytanie: DO KOGO BĘDZIESZ MÓWIŁ, czyli kto jest Twoim idealnym klientem?  

Inna komunikacja będzie miała miejsce w przypadku rynku B2C, a inna dla branży B2B. To bardzo ważne, byś określił swoją grupę docelową i zastanowił się, co może być dla nich istotne. Pamiętaj, nie prowadzisz działań w social media dla siebie, a dla Klientów. 

social media 

4) Gdzie chcesz publikować? 

Jeśli określisz swoją grupę docelową i sposób komunikacji, łatwo będzie Ci dobrać kanały komunikacji w social media. To bardzo ważne, gdyż obecność w każdym dostępnym kanale nie będzie najlepszym rozwiązaniem.  

Dla przykładu: Jeśli działasz w branży beauty, prowadzisz własny salon kosmetyczny lub fryzjerski to zaproponowałabym Ci obecność na Facebook’u, Instagramie, Pinterest. Chcesz dzielić się filmikami, by pokazać, jak wyglądają zabiegi kosmetyczne? Dołóż do tego YouTube.  

Sytuacja będzie miała się inaczej w przypadku branży skierowanej do klientów biznesowych. Twoim klientem są inne firmy, np. hurtownicy? Tutaj z pewnością wizerunkowo pomoże Facebook, gdzie możesz edukować odbiorców w temacie swoich produktów, ale do budowania relacji skuteczny może być LinkedIn – narzędzie bardzo pomocne w biznesie, jednak w Polsce jeszcze nie wszystkie firmy zauważyły w nim potencjał, a naprawdę warto zainteresować się tym kanałem komunikacji.  

 media spolecznosciowe

5) Analiza 

Być może od jakiegoś czasu próbowałeś funkcjonować w mediach społecznościowych, jednak bez spektakularnych efektów? Przyjrzyj się tym działaniom uwzględniając 4 powyższe punkty a zapewne znajdziesz odpowiedź na pytanie, dlaczego social media nie spełnia swojej funkcji. Zmień lub napraw to, co nie działa, i do dzieła! [Symbol] 

 

 

To 5 podstawowych kwesti, które musisz nakreślić, by profesjonalnie podejść do swojej działalności w social media. Jeśli wykonasz te kroki, z pewnością opracujesz właściwy sposób komunikacji. A jeśli stwierdzisz, że nie masz wystarczających zasobów, by robić to we właściwy sposób, możesz zawsze skorzystać z usług profesjonalnej agencji social mediowej lub zatrudnić osobę odpowiedzialną za te działania w Twojej firmie.  

Nie zaniedbuj tego kanału komunikacji, gdyż jest on najbardziej pomocny w budowaniu relacji, które odpowiadają za sprzedaż w każdej firmie.