Anna Federowicz
Anna
Federowicz

Zapewne każdego dnia przeglądając swoją tablicę widzisz co najmniej kilka konkursów z różnych stron. Najczęściej są to zabawy typu „Polub, udostępnij, oznacz znajomych”. A czy wiesz, że są to konkursy przeprowadzane nielegalnie? Jeśli sam prowadzisz stronę na Facbook’u i do tej pory organizowałeś zabawy w ten sposób podpowiemy, jak to zmienić.  

 

Dlaczego konkursy „Polub, udostępnij, oznacz” są nielegalne? Z kilku powodów.  

zakaz konkurs

Po pierwsze: Zasady Facebook’a

Z Regulaminu Facebook’a wprost wynika, że konkursy ingerujące w oś czasu użytkowników są zabronione. Nie mamy prawa wymagać od osoby biorącej udział w konkursie, by polubiła i udostępniła post konkursowy. To nie może być warunek udziału w zabawie. Tak samo jak nie możemy wymagać, by w komentarzu oznaczyć znajomych. Budowanie zasięgu w ten sposób jest bardzo efektywne, jednak z prawnego punktu widzenia nielegalne, a nadużycie takie może zostać zgłoszone przez użytkowników.

 

Po drugie: Losowanie.

Punkt ten często wiąże się z pierwszym. Jeśli nie wymagamy od uczestników zaangażowania i wystarczy, że polubią post, by wziąć udział w konkursie, musimy w jakiś sposób wyłonić zwycięzcę. Najczęściej odbywa się to w drodze losowania. A czy wiesz, że taka metoda wymusza na Tobie zgłoszenie konkursu m.in. do Izby Celnej, uzyskanie zezwolenia i uiszczenie opłaty w wysokości 10% wartości puli nagród… A to nie wszystko. Pracochłonne? Oczywiście, dlatego warto oszczędzić sobie czasu i nie organizować tego typu konkursów.  

Po trzecie: Brak regulaminu.  

Każdy konkurs musi posiadać regulamin dostępny dla Uczestników, w którym określone zostaną zasady, cel konkursu, wskazany zostanie organizator, sposób wyłaniania zwycięzców oraz nagrody. Dodatkowo, regulamin musi zawierać informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana oraz popierana przez serwis Facebook.  

 

Dobrze, wiemy czego nie wolno. Jak w takim razie zorganizować legalny konkurs? 

  1. Zaproponuj kreatywny konkurs angażujący fanów. Np. poproś o dokończenie zdania „Jakie danie najchętniej zjadłbyś w naszej restauracji”. Pod tak skonstruowanym konkursem kryje się również cel – poznanie opinii klientów o restauracji. Być może pozwoli Ci to wyłonić danie miesiąca, które będzie serwowane w specjalnej cenie.  
  1. Określ sposób wyłonienia zwycięzcy – najbardziej kreatywna odpowiedź, najlepsze zdjęcie. Wszystko zależy, na czym polega Twój konkurs. Nikt nie podważy Twojej opinii i unikniesz losowania, które powoduje wymagania prawne. Nagrody zostaną przyznane osobie, która wykazała zaangażowanie, a nie w drodze losowania.  
  1. Poproś o udostępnienie – to nie jest zakazane, a z pewnością wiele osób z chęcią podzieli się Twoim postem konkursowym ze znajomymi.  
  1. Koniecznie przygotuj regulamin konkursu i zawrzyj w nim niezbędne informacje. Podział strony 

 

 konkurs

  

Podsumowując – 4 najważniejsze zasady organizowania konkursu na Facebook’u: 

  1. Konkurs musi posiadać regulamin.  
  1. Zrezygnuj z losowania.  
  1. Pomyśl nad kreatywnym, ale łatwym zadaniem adekwatnym do nagrody.  
  1. Nie wymuszaj działań na Facebooku  – polub, udostępnij, oznacz kogoś znajomego w komentarzu.  

 

Teraz wiedząc już jak poprawnie zorganizować konkurs, możesz robić to nie łamiąc regulaminu Facebook’a i zgodnie z prawem. Pomyśl jaką nagrodę możesz zaoferować swoim fanom i przeprowadź kreatywny konkurs [Symbol]