Jak zrobić konkurs na Facebooku?
Zapewne każdego dnia przeglądając swoją tablicę widzisz co najmniej kilka konkursów na Facebooku z różnych stron. Najczęściej są to zabawy typu „Polub, udostępnij, oznacz znajomych”. A czy wiesz, że są to konkursy przeprowadzane nielegalnie? Jeśli sam prowadzisz stronę na Facbook’u i do tej pory organizowałeś zabawy w ten sposób podpowiemy, jak to zmienić.
Dlaczego konkursy „Polub, udostępnij, oznacz” są nielegalne? Z kilku powodów.
Po pierwsze: Zasady Facebook’a
Z Regulaminu Facebook’a wprost wynika, że konkursy ingerujące w oś czasu użytkowników są zabronione. Nie mamy prawa wymagać od osoby biorącej udział w konkursie, by polubiła i udostępniła post konkursowy. To nie może być warunek udziału w zabawie. Tak samo jak nie możemy wymagać, by w komentarzu oznaczyć znajomych. Budowanie zasięgu w ten sposób jest bardzo efektywne, jednak z prawnego punktu widzenia nielegalne, a nadużycie takie może zostać zgłoszone przez użytkowników.
Po drugie: Losowanie.
Punkt ten często wiąże się z pierwszym. Jeśli nie wymagamy od uczestników zaangażowania i wystarczy, że polubią post, by wziąć udział w konkursie, musimy w jakiś sposób wyłonić zwycięzcę. Najczęściej odbywa się to w drodze losowania. A czy wiesz, że taka metoda wymusza na Tobie zgłoszenie konkursu m.in. do Izby Celnej, uzyskanie zezwolenia i uiszczenie opłaty w wysokości 10% wartości puli nagród… A to nie wszystko. Pracochłonne? Oczywiście, dlatego warto oszczędzić sobie czasu i nie organizować tego typu konkursów.
Po trzecie: Brak regulaminu.
Każdy konkurs musi posiadać regulamin dostępny dla Uczestników, w którym określone zostaną zasady, cel konkursu, wskazany zostanie organizator, sposób wyłaniania zwycięzców oraz nagrody. Dodatkowo, regulamin musi zawierać informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana oraz popierana przez serwis Facebook.
Dobrze, wiemy czego nie wolno. Jak w takim razie zorganizować legalny konkurs?
- Zaproponuj kreatywny konkurs angażujący fanów. Np. poproś o dokończenie zdania „Jakie danie najchętniej zjadłbyś w naszej restauracji”. Pod tak skonstruowanym konkursem kryje się również cel – poznanie opinii klientów o restauracji. Być może pozwoli Ci to wyłonić danie miesiąca, które będzie serwowane w specjalnej cenie.
- Określ sposób wyłonienia zwycięzcy – najbardziej kreatywna odpowiedź, najlepsze zdjęcie. Wszystko zależy, na czym polega Twój konkurs. Nikt nie podważy Twojej opinii i unikniesz losowania, które powoduje wymagania prawne. Nagrody zostaną przyznane osobie, która wykazała zaangażowanie, a nie w drodze losowania.
- Poproś o udostępnienie – to nie jest zakazane, a z pewnością wiele osób z chęcią podzieli się Twoim postem konkursowym ze znajomymi.
- Koniecznie przygotuj regulamin konkursu i zawrzyj w nim niezbędne informacje. Podział strony
Podsumowując – 4 najważniejsze zasady organizowania konkursu na Facebook’u:
- Konkurs musi posiadać regulamin.
- Zrezygnuj z losowania.
- Pomyśl nad kreatywnym, ale łatwym zadaniem adekwatnym do nagrody.
- Nie wymuszaj działań na Facebooku – polub, udostępnij, oznacz kogoś znajomego w komentarzu.
Teraz wiedząc już jak poprawnie zorganizować konkurs, możesz robić to nie łamiąc regulaminu Facebook’a i zgodnie z prawem. Pomyśl jaką nagrodę możesz zaoferować swoim fanom i przeprowadź kreatywny konkurs [Symbol].
Poniżej nasz film na ten temat :)