Określenie grupy docelowej to ważny element podczas tworzenia strategii marketingowej dla każdej firmy. Rozróżnienie klientów (pod względem B2B oraz B2C) i dopasowanie do nich contentu jest istotnie ważne kiedy chcemy, aby nasze działania były efektywne.
Klient B2B
B2B – to skrót pochodzący z języka angielskiego (ang. business-to-business) oznaczający współpracę pomiędzy dwoma firmami. Prościej mówiąc są to usługi czy produkty, które przeznaczone są tylko i wyłącznie dla innych firm. Indywidualny klient nie ma możliwości skorzystania z takich usług czy zakupu produktu. Klient B2B (czyli w praktyce inny przedmiot gospodarczy) jest bardziej wymagającym klientem, ponieważ ma większą wiedzę w danym obszarze działań. Ważne jest, aby Nasz przekaz był w pełni profesjonalny i jakościowy.
Klient B2C
B2C – skrót, który również pochodzi z języka angielskiego (ang. business-to-consumer) i oznacza kierowanie usługi czy produktu do klienta końcowego, indywidualnego. W tym modelu komunikacji będziemy mogli odwoływać się do emocji i potrzeb klienta.
Marketing B2B a B2B – różnice oraz podobieństwa.
Ze względu na zupełnie inną grupę odbiorców marketing B2B oraz B2C będzie miał kilka różnic. Głównie chodzi o kanał komunikacji. W obu przypadkach królować będzie Facebook, jednak do klienta B2B możemy dotrzeć również dzięki LinkedIn czy Twitterowi. W komunikacji business-to-business przeważać będą treści, które głównie opierają się na logice, mniej na emocjach tak jak w przypadku klienta B2C. Istotną kwestią jest podkreślenie korzyści, jakie dostanie inny podmiot gospodarczy dzięki naszej usłudze czy naszemu produktowi (np. zwiększenie produkcji, oszczędność czasu, korzyści finansowe). W przypadku klienta końcowego warto skupić się na emocjach, zaletach produktów i problemach, które produkt czy usługa wyeliminuje.
Sposób komunikowania się oraz przekazywania wiedzy.
W marketingu B2B zdecydowanie sprawdzą się eksperckie artykuły na blogu. Podziel się wiedzą – pokaż, że jesteś profesjonalistą i warto przetestować Twoje produkty.
W marketingu B2C przeważać będą luźne treści, wideo czy RTM.
Podsumowanie
Pamiętaj, aby na początkowy etapie planowania działań przeanalizować swoją grupę odbiorców i dobrać odpowiednie do grupy kanały komunikacji. W oby przypadkach sprawdzi się Facebook, jednak w działaniach B2C LinkedIn może nie przynieść oczekiwanych efektów.
Poniżej nasz film na ten temat. :)